خازن

< All Topics
Table of Contents

در موتورهای تک فاز برای افزایش گشتاور موتور در لحظه راه اندازی از یک خازن بصورت سری با سیم پیچ کمکی موتور استفاده می شود. این خازن ممکن است داخل جعبه برق یا بیرون آن قرار گرفته باشد.

خازن در یک موتور تک فاز

خازن ها معمولا از دو سطح هادی تشکیل شده که یک ماده عایق بین این دو صفحه قرار می گیرد. انرژی الکتریکی در خازن ذخیره شده و در صورت نیاز این انرژی الکتریکی آزاد می شود.


ظرفیت هر خازن نشان دهنده توانایی خازن در ذخیره کردن بار الکتریکی است و بنا به تعریف ، ظرفیت خازن برابر است با مقدار بار الکتریکی که باید روی یکی از صفحات خازن جمع شود تا پتانسیل آن نسبت به صفحه دیگر به اندازه یک ولت افزایش یابد. C=Q/V در این رابطه C ظرفیت خازن بر حسب فاراد، Q بار یک صفحه بر حسب کولن و V ولتاژ دو سر خازن بر حسب ولت است.

در موتورهای تک فاز معمول در پمپ ها، ظرفیت خازن راه انداز بین 25 تا 40 میکرو فاراد است.

یک نمونه خازن 25 میکروفاراد

در موتورهای تک فاز دو نوع سیم پیچی، سیم پیچ اصلی و سیم پیچ کمکی یا راه انداز وجود دارد. جریان این دو سیم پیچ میدان دوار ایجاد می کند و گشتاور لازم جهت به گردش درآمدن روتور ایجاد می شود. هنگام راه اندازی نیاز به ایجاد گشتاور حداکثری است. خازن راه انداز با ایجاد اختلاف زاویه جریان 90 درجه بین دو سیم پیچ اولیه و ثانویه باعث ایجاد گشتاور حداکثری می شود.

راه اندازی موتور تک فاز به کمک خازن

خازن به صورت سری با سیم پیچ کمکی نصب می شود و هرگاه دور موتور به 75% دور نامی برسد، خازن و سیم پیچ کمکی از مدار حذف می شوند.

کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است