محاسبه دبی پمپ آب رسانی

You are here:
< All Topics
Table of Contents

برای انتخاب پمپ آبرسانی یک ساختمان، محاسبه دبی آب مصرفی ضروری است. هر یک از وسایل بهداشتی ساختمان دبی مشخص و استانداردی دارد که البته با کاهش فشار کم می شود. به هنگام محاسبه دبی پمپ باید از روشی صحیح برای تخمین همزمانی مصرف آب در وسایل بهداشتی ساختمان استفاده نمود.

روش های مختلفی برای محاسبه مقدار آب مصرفی در یک ساختمان مسکونی (یا تجاری) وجود دارد که بعضا جواب های متفاوتی را نشان می دهد. این امر نشان دهنده آن است که الگوی مصرف آب در کشورهای مختلف متفاوت بوده و لزوما استاندارد یک کشور در دیگر کشورها جواب درستی نمی دهد. به عنوان مثال روش مرسوم SFU که اصالتا روشی امریکایی می باشد، مقدار مصرف را بسیار بیشتر از واقعیت برای کشورهای اروپایی و ایران فرض می کند.

روشی مناسب که نتایج آن با واقعیت مصرف در ایران تطابق بیشتری دارد،‌استاندارد DIN 1988 است. در این استاندارد برای محاسبه دبی نهایی، در ابتدا کل دبی مصرفی تمامی شیرآلات ساختمان با هم جمع شده و سپس با استفاده از گراف همزمانی مصرف، دبی نهایی تعیین می شود. جدول نشان داده شده در زیر مقدار دبی لوازم بهداشتی معمول در ساختمان را نشان می دهد.

مقدار مصرف آب در وسایل بهداشتی مختلف در استاندارد DIN1988

سپس با استفاده از منحنی همزمانی مصرف که در شکل زیر نشان داده شده است، دبی پمپ بدست می آید. همین گونه که در گراف مشخص است، از آن می توان برای کاربری های مختلف از جمله ساختمان های مسکونی، ساختمان های اداری، هتل ها، مراکز خرید، بیمارستان و مدارس استفاده نمود. از محور افقی نمودار، دبی تجمیعی کل ساختمان را پیدا کرده و خطی عمودی از این نقطه به سمت بالا کشیده می شود تا منحنی مربوط به آن کاربری (برای مسکونی: خط A) را قطع نماید. از نقطه تلاقی بدست آمده می توان دبی پمپ را از محور قائم بدست آورد.

گراف همزمانی مصرف: بدست آوردن دبی پمپ از روی دبی تجمیعی ساختمان

مثال) ساختمان 12 طبقه ای را در نظر بگیرید که هر طبقه 4 واحد مسکونی و جمعا 48 در آن ساکن هستند. با فرض آن که طبقات اول تا چهارم آب (سرد) مصرفی خود را مستقیما از آب شهر تامین نمایند مقدار دبی لازم برای بوستر پمپ آبرسانی این ساختمان چقدر می باشد؟

در صورتی که جمع کل وسایل بهداشتی یک واحد (جدول بالا) تقریبا 1.1 لیتر بر ثانیه باشد، دبی مصرفی 8 طبقه فوقانی ساختمان تقریبا 35.5 لیتر بر ثانیه است. در مورد 4 طبقه پایین، دبی آب مصرفی مورد نیاز تقریبا 13.5 لیتر بر ثانیه می شود. به این ترتیب دبی تجمیعی کل این ساختمان تقریبا 49 لیتر بر ثانیه خواهد بود که با مراجعه به گراف بالا دبی مورد نیاز پمپ تقریبا برابر با 3.1 لیتر بر ثانیه بدست می آید.

کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است