نقطه کار پمپ

You are here:
< All Topics
Table of Contents

نقطه کار یا نقطه عملکرد، یک نقطه از منحنی مشخصه پمپ است که بیان کننده مقدار هد و دبی پمپ در حال کار می باشد. این نقطه تابعی از مشخصات پمپ (منحنی پمپ) و مشخصات سیستم لوله کشی (منحنی مدار) می باشد.


پمپ های سانتریفوژ دارای یک منحنی مشخصه هستند که تمامی مقادیر هد و دبی قابل تولید توسط پمپ را نشان می دهد. اما مشخص کردن این که پمپ در کدام نقطه از این منحنی کار می کند به عبارت دیگر هد و دبی پمپ کدام یک از مقادیر می باشد، نیازمند ترسیم منحنی سیستم می باشد. نقطه برخورد منحنی سیستم و منحنی مشخصه پمپ، نقطه کار یا عملکرد پمپ نامیده می شود.

نقطه کار محل برخورد منحنی پمپ و منحنی مدار می شود.

به این خاطر در صورتی که منحنی پمپ عوض شود (مثلا سرعت آن کاهش یابد) یا منحنی مدار تغییر کند (مثلا بعضی از رادیاتورها بسته شوند) نقطه کاری عوض شده و مقدار هد و دبی پمپ تغییر می کند.

سعی می شود نقطه برخورد منحنی پمپ و منحنی مدار به نقطه BEP‌ نزدیک باشد.
با بسته شدن رادیاتورها نقطه کاری پمپ به سمت چپ حرکت می کند.

در عمل همیشه سعی بر این است که نقطه کار، حتی المقدور به نقطه BEP نزدیک باشد. بسیاری از تحلیل ها در پمپ بر مبنای محل قرار گرفتن نقطه کاری پمپ است، بدین صورت که اگر نقطه کاری به هر دلیل کاملا سمت چپ منحنی قرار گرفته باشد (کمتر از حداقل دبی مجاز) انتظار می رود که لرزش در پمپ زیاد بوده و آب داخل پمپ هم داغ شود. یا مثلا اگر نقطه کاری کاملا سمت راست قرار گرفته باشد انتظار داریم آمپر مصرفی موتور زیاد شده و در برخی شرایط  کاویتاسیون نیز بوجود آید.

کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است