استانداردهای پمپ های سانتریفوژ

You are here:
< All Topics
Table of Contents

برای یکسان سازی و تعیین حداقل الزامات در طراحی وابعاد پمپ های سانتریفوژ استانداردهای متعددی تدوین شده است. برخی از موسسات معتبر که در زمینه پمپ ها نیز استاندارد دارند عبارتند از:

API (American Petroleum Institute)
ISO (International Standards Organization)
ANSI (American National Standards Institute)
DIN (German)
NFPA (Nation Fire Protection Agency)

معمولا حساسیت سیال پمپ شونده یا کاربری پمپ مشخص کننده استاندارد مناسب می باشد. به این ترتیب یک پمپ حساس در یک پالایشگاه که سیال عامل آن هیدروکربن است طبق استاندارد API610 ساخته می شود. در این استاندارد الزامات سخت گیرانه ای برای طراحی، تولید، تست، انتخاب و عملکرد این پمپ ها ارائه شده است.

یک نمونه پمپ مطابق با استاندارد API 610 برای کار در صنعت نفت و گاز

اما از آن جا که برای کاربری های عمومی نیازی به رعایت الزامات سخت گیرانه API نیست می توان از استانداردی شبیه به ANSI B73.1 استفاده نمود. یک مزیت پمپ های ANSI نسبت به API آن است که اجزای آن از نظر ابعادی استاندارد شده است. به این ترتیب فارغ از آن که سازنده پمپ کیست می توان از قطعات یدکی دیگری برای آن استفاده نمود. استاندارد ANSI B73.1 برای تامین نیاز در حوزه پمپ های سانتریفوژ صنایع شیمیایی با ساختار یک مرحله با مکش از انتها، تدوین شد. این استاندارد 27 سایز پمپ را در بر گرفته و بعضی از ابعاد و اندازه های پمپ را استاندارد کرده است؛‌ از جمله ارتفاع و طول کلی، قطر شفت و نازل ها، سایز، موقعیت و فاصله پیچ های نصب روی شاسی و … . همچنین بعضی نکات طراحی برای افزایش قابلیت اطمینان و سهولت در نگهداری (مانند ساختار Back pull out یا رینگ های سایش قابل تعویض) را نیز الزام نموده است.

یک نمونه از ابعاد استاندارد در پمپ های ANSI B73.1

استاندارد ISO 2858 هم به عنوان استاندارد تعیین ابعاد خارجی و جزئیات نصب مورد استفاده قرار می گیرد. این استاندارد در مورد ساختار پمپ اظهار نظری نکرده است. استانداردی از ایزو که در مورد طراحی پمپ الزاماتی مطرح کرده است ISO 5199 می باشد که جدیدتر از ISO 2858 است. این الزامات شامل موارد مربوط به طراحی (مانند حداقل عمر بیرینگ) و موارد مربوط به ساختار پمپ (مانند چیدمان آب بند) می باشد. در برخی موارد مانند حداکثر ارتعاشات قابل قبول، استاندارد ISO 5199 سخت گیرانه تر از ANSI B73.1 است. به این ترتیب پمپی که طبق استاندارد ISO 5199 ساخته می شود نسبت به استاندارد ANSI B73.1 الزامات بالاتری را از نظر عملکرد، قابلیت اطمینان، طول عمر و سرویس دهی پاس می کند. جدول زیر مقایسه ای بین الزامات این دو استاندارد انجام داده است.

مقایسه بین دو استاندارد ISO 5199 و ANSI B73.1

در مورد الزامات مربوط به پمپ های آتش نشانی، متعلقات خط و نحوه نصب آن ها هم می توان از استاندارد NFPA 20 استفاده نمود. در این استاندارد الزاماتی هم در خصوص ساختار پمپ و منحنی مشخصه آن ارائه شده است. علاوه بر آن شیرآلات و دیگر اتصالات مورد نیاز پمپ و نحوه انتخاب و سایز کردن آن ها هم شرح داده شده است.

کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است