قفل هوا

< All Topics
Table of Contents

قفل هوا یا air lock و در برخی موارد gas lock‌ عبارت از حالتی است که هوا به داخل خط مکش پمپ سانتریفوژ وارد شده و اثر گریز از مرکز پروانه باعث تجمع هوا در چشم پروانه و انسداد مسیر مکش پروانه شده است.

ورود هوا به داخل پروانه پمپ می تواند نتیجه مقدار فشار کم در خط مکش پمپ باشد. به عنوان مثال هوای محلول در آب پس از کم شدن فشار در قسمت مکش از آب خارج می گردد. این هوا به سرعت رشد کرده تا آن جا که بخشی از دهانه ورودی پروانه را اشغال می کند. از آن جا که پروانه پمپ نمی تواند کار کمپرسور را انجام دهد این هوا عملیات پمپاژ پروانه را متوقف می کند.

با کم شدن فشار قابلیت انحلال هوا در آب کم شده و هوا از آب خارج می شود.

به عنوان دلیلی دیگر از منافذ اتصالات در خط لوله ای که فشار منفی دارد هوا به داخل پمپ کشیده می شود و ممکن است منجر به قفل هوا در پروانه شود. اگر حجم هوا اندک باشد پمپاژ مخلوط هوا و آب ادامه یافته و نویز و ارتعاشاتی شبیه به کاویتاسیون رخ خواهد داد که ممکن است به آب بند و بیرینگ ها صدماتی وارد نماید.

فشار منفی در خط مکش ممکن است باعث نفوذ هوا به خط مکش پمپ شود.

یک دلیل رایج برای ورود هوا به دهانه مکش پمپ،‌ارتفاع کم سیال در مخزن مکش می باشد. این مشکل در پمپ های عمودی که در سیال مکش غوطه ور شده اند شایع است. برای رفع این مشکل و تعیین حداقل عمق غوطه وری روابط متعددی ارائه شده است. ابعاد پمپ و سرعت سیال در ورودی پمپ پارامترهای تعیین کننده ای است که مشخص می کند حداقل عمق غوطه وری می تواند از چند ده سانتی متر در پمپ های افقی کوچک تا چندین متر در پمپ های عمودی بزرگ متغیر باشد.

عمق غوطه وری کم باعث گردابه و ورود هوا به مکش پمپ می شود.
کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است