دوره کاری موتور

You are here:
< All Topics
Table of Contents

منظور از دوره کاری، نوع کاربری موتور از نظر تناوب روشن و خاموش شدن است که عموما با عنوان Duty Type‌ ذکر می گردد. استاندارد IEC 60034-11 ده نوع مختلف کاربری با عنوان های S1 تا S10 را برای موتورهای الکتریکی تعریف نموده است.


نمونه ای از پلاک یک الکتروموتور با دوره کاری S1

کارکرد پیوسته یا S1: که در آن موتور تحت بار ثابت کار کرده و به تعادل دمایی می رسد. اغلب موتورهایی که با پمپ ها کوپل شده اند در این رده بندی قرار می گیرند و به این ترتیب در شرایط نرمال موتور می تواند بصورت دائم کار کند بدون این که نگرانی بابت افزایش دمای آن داشته باشیم.

موتور دائم کار با دوره کاری S1

کارکرد کوتاه مدت یا S2: موتور قبل از آن که به تعادل دمایی برسد خاموش می شود. سپس موتور آن قدر خاموش می ماند تا به دمای محیط برسد. در این موتورها زمان های 10، 30، 60 و 90 دقیقه برای مدت زمان کار موتور توصیه شده است.

موتور با کارکرد کوتاه مدت، دوره کاری S2

کارکرد متناوب یا S3: که موتور بصورت متناوب روشن و خاموش می شود. هر سیکل کاری از یک بازه کوتاه روشن بودن موتور و یک بازه خاموش ماندن موتور تشکیل شده است. مدت زمان روشن بودن کوتاه تر از آن است که موتور به تعادل دمایی برسد. آمپر راه اندازی تاثیر عمده ای در افزایش دما ندارد. مقادیر توصیه شده برای کار متناوب موتور 15، 25، 40 و 60 درصد می باشد. کارکرد 25% به این معنی است که در 25% از کل زمان،‌ موتور در حال کار بوده و در بقیه 75% در حال استراحت می باشد.

موتور با کارکرد متناوب، دوره کاری S3

برای موتورهایی که قرار است بصورت کوتاه مدت S2 یا متناوب S3 کار کنند دمای داخلی موتور افزایش کمتری نسبت به موتورهای دائم کار S1 دارد. بدین لحاظ می توان از یک موتور مشخص در کاربری متناوب توان بیشتری نسبت به کارکرد دائم دریافت کرد (uprate).

جدول زیر نمونه ای از افزایش توان در حالت کارکرد S2 نسبت به S1 را نشان می دهد. مطابق با جدول یک موتور که دارای سایز فریم 160 است (مثلا موتور 11 کیلووات در دور 2900 دور بر دقیقه (2 قطب)) که 30 دقیقه کار می کند، در حالت کارکرد کوتاه می تواند 25% بیش از کارکرد دائم توان تولید نماید. همین موتور اگر 60 دقیقه کار کند مقدار افزایش توان تولیدی آن 10% خواهد بود.

جدول زیر نمونه ای از افزایش توان S3 نسبت به S1 را نمایش می دهد. مطابق با این جدول اگر کارکرد یک موتور کوچک با سایز فریم 90 و دارای 4 قطب (دور 1500 دور بر دقیقه) بصورت متناوب 40% (60% زمان ها خاموش) باشد می تواند نسبت به کارکرد دائم 20% توان بیشتری تولید نماید.

در پلاک مشخصات موتور ذکر می شود که این موتور برای چه نوع کاربری طراحی شده است. اغلب موتورهایی که با پمپ های سانتریفوژ کوپل می شوند دارای کاربری S1 هستند.

نمونه پلاک مشخصات یک موتور الکتریکی
کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است