ردیوسر پمپ

You are here:
  • Main
  • ردیوسر پمپ
< All Topics
Table of Contents

سرعت آب در داخل پمپ های سانتریفوژ و همین طور در دهانه ورودی و خروجی آن بالاست. از طرف دیگر در صنعت برای آن که مقدار تلفات در خطوط لوله کم باشد قطر خط لوله به اندازه کافی بزرگ در نظر گرفته می شود. به این ترتیب در ورودی و خروجی پمپ های بزرگ عموما لازم است از یک تبدیل کاهنده (ردیوسر) برای اتصال خط لوله به پمپ استفاده شود.

در بسیاری از مواقع دهانه های ورودی و خروجی با ردیوسر به خط لوله وصل شده اند.

در شرایط پمپاژ آب به همراه هوا که آب ورودی به پمپ حاوی مقداری هوا است لازم است طراحی خط مکش به گونه ای باشد که حباب های هوا همواره در حال حرکت به سمت پمپ باشد تا به کمک پروانه همراه با سیال به بیرون از پمپ منتقل شود. چنانچه مسیر مکش پمپ باعث جا ماندن حباب های هوا گردد این حباب ها پس از پیوستن به یکدیگر تشکیل بسته های هوایی را می دهند که بخشی از مسیر عبور سیال را اشغال می کنند. یک مثال از این شرایط وقتی است که پمپ مکش منفی داشته و بخشی از خط لوله به سمت پایین شیب داشته باشد.

برای اطمینان از عدم تشکیل بسته های هوا خط لوله مکش باید به سمت پمپ شیب رو به بالا داشته باشد.

اگر سیال ورودی به پمپ شامل مقداری گاز مثلا هوا باشد، در ردیوسر ورودی پمپ این هوا محبوس خواهد ماند و باعث انسداد بخشی از مسیر و یا حتی قفل هوا خواهد شد. چاره کار آن است که در این شرایط از ردیوسری استفاده شود که قسمت بالایی آن صاف باشد تا مانع عبور هوا نگردد.

ردیوسر غیرهم مرکز (سمت چپ) از حبس هوا جلوگیری می کند.

البته اگر سیال پمپ شامل هوا نبوده و دارای ذرات جامد باشد، غیر هم مرکز بودن ردیوسر باعث ته نشین شدن ذرات در قسمت پایینی ردیوسر می گردد. در این شرایط بهتر است ردیوسر غیر هم مرکز طوری نصب شود که قسمت صاف آن در پایین قرار گیرد.

باید توجه داشت در دهانه تخلیه پمپ نیازی به غیر هم مرکز بودن تبدیل وجود ندارد.

کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است