تلفات فشار در مدار
سیال به هنگام حرکت در مدار دچار کاهش فشار می شود. کم شدن فشار می تواند بدلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:
- اصطکاک بین ذرات سیال و دیواره داخلی لوله
- اصطکاک بین ذرات خود سیال ناشی از ویسکوزیته
- انسداد نسبی و موضعی بخشی از مدار مثلا گرفتگی صافی
- تغییر جهت یا سرعت سیال در مسیر مثلا به هنگام عبور از شیرآلات یا زانوی
تلفات فشار در یک لوله مستقیم
صرف نظر از نوع سیال عبوری از لوله و آرام یا آشفته بودن جریان، حتی در لوله مستقیم و کاملا صاف هم شاهد از دست رفتن فشار خواهیم بود.
لایه بیرونی سیال در مجاورت با جدار لوله دارای سرعت صفر می باشد (شرط عدم لغزش). با فاصله گرفتن از دیواره سرعت سیال افزایش پیدا کرده و در مرکز لوله به حداکثر میرسد.
پارامترهایی که مقدار این تلفات را تحت تاثیر قرار می دهند عبارت هستند از:
- قطر لوله
- دبی (سرعت) سیال
- زبری جدار داخلی لوله
- طول لوله
- مشخصات سیال
پارامترهای بالا طبق رابطه زیر که به نام “دارسی” معروف است مقدار تلفات را در یک لوله مستقیم مشخص می کنند:
در رابطه بالا f ضریبی است وابسته به زبری نسبی جدار لوله و مشخصات خود سیال و به کمک “دیاگرم مودی” که در زیر نشان داده شده بدست می آید.