موتور TEFC
اغلب موتورهای الکتریکی که با پمپ ها کوپل شده اند معمولا کاملا بسته هستند طوری که هوا نمی تواند آزادانه وارد آن شود. خنک کاری این موتورها نیز به کمک یک فن که در انتهای موتور روی شفت نصب شده انجام می گیرد. به این ترتیب به این موتورها “کاملا بسته و خنک شونده با فن” (Totaly Enclosed Fan cooled) یا به اختصار TEFC می گویند.
بدنه موتورهای الکتریکی به شکل های مختلفی از محیط بیرون جدا شده اند. در استاندارد IEC این جداسازی با نام کلاس حفاظت و با دو عدد در کنار کلمه IP مشخص می شود. استاندارد NEMA عایق بودن بدنه موتور را به روشی که توصیفی از عملکرد موتور است (مانند TEFC و ODP و …) بیان می کند.
در موتور TEFC هوا اجازه پیدا نمی کند که بصورت آزادانه به داخل موتور راه یابد. در انتهای موتور از یک فن که روی شفت موتور نصب شده استفاده می شود تا هوا را از بیرون مکیده و از روی تیغه های موجود روی بدنه بیرونی موتور عبور داده و موتور را خنک نماید. TEFC پر کاربردترین بدنه برای موتورهای الکتریکی در صنعت می باشد.
دیگر دسته بندی های NEMA برای بدنه موتور بدین گونه است:
Open Drip Proof (نزدیک به IP22) که در آن هوا از اطراف سیم پیچ موتور عبور می کند ولی آب به هنگام ریزش از بالا به داخل موتور نفوذ نمی کند.
Totally Enclosed Non-Ventilated (نزدیک به IP54) مانند موتور TEFC بسته است ولی برای خنک کاری از فن استفاده نشده است. جریان طببعی هوای اطراف باعث خنک کاری آن ها می شود.
Totally Enclosed Air Over برای به حداقل رسیدن نفوذ این موتورها کاملا بسته هستند برای خنک کاری لازم است در مسیر حرکت هوا (مثلا بلوئر یا فن) نصب شوند تا هوای عبوری از روی آن ها باعث خنک شدن سیم پیچ شود.
Totally Enclosed Wash down (نزدیک به IP55) برای به حداقل رساندن نفوذ آب و رطوبت به داخل بدنه موتور الکتریکی مناسب برای صنایع غذایی و دارویی که ممکن است در معرض آب با فشار بالا قرار بگیرند.
Explosion-proof enclosure برای اطمینان از عدم ایجاد حادثه در محیط هایی مانند پلنت های پتروشیمی و پالایشگاه ها که ممکن است گازهای قابل اشتعال در اطراف موتور وجود داشته باشد. پوسته این موتورها در برابر انفجار گاز در داخل موتور مقاوم بوده و جرقه ای برای اشتعال گازهای اطراف موتور ایجاد نمی کنند.
Hazardous Location این موتورها برای کار در محیط های خطرناک نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. بسته به نوع و احتمال وجود گاز یا غبار قابل اشتعال در محیط، کلاس این مناطق تعیین شده و تمهیدات ویژه ای برای کار این موتورها در هر کدام از مناطق در نظر گرفته می شود.