سوئیچ فشار

You are here:
< All Topics
Table of Contents

از سوئیچ فشار که به نام های پرشر سوئیچ یا اتومات مکانیکی هم شناخته می شود به منظور خاموش و روشن کردن پمپ های آبرسانی دور ثابت در فشارهای مناسب استفاده می شود.

دو نمونه سوئیچ فشار معمول مورد استفاده در پمپ های آبرسانی

بدین منظور علاوه بر سوئیچ فشار یک منبع دیافراگمی تحت فشار هم در خروجی پمپ نصب می گردد. با کاهش فشار در خط لوله آب مصرفی ساختمان، سوئیچ فشار پمپ را روشن نموده و پس از آن که فشار به اندازه کافی بالا رفت پمپ خاموش شده و تغذیه خط لوله از طریق منبع دیافراگمی ادامه پیدا میکند.

پمپ به همراه سوئیچ فشار و منبع دیافراگمی

به عنوان مثال برای آبرسانی به یک ساختمان دو طبقه که مجموعا چهار واحد در آن ساکن هستند، از یک پمپ Initial Jet 4-4 به همراه یک منبع دیافراگمی 100 لیتری استفاده شده است. با کاهش فشار به 2 بار سوئیچ فشار پمپ را روشن کرده و پس از رسیدن فشار به 3.5 بار پمپ را خاموش خواهد نمود. به هنگام تنظیم فشار استارت در سوئیچ فشار باید توجه داشت فشار پشت بالاترین مصرف کننده در شرایط پیک مصرف از یک بار کمتر نشود. به هنگام تنظیم فشار خاموش شدن هم باید در نظر داشت فشار پشت پایین ترین مصرف کننده بیش از 4 بار نشده باشد.

دو الزام برای تنظیم فشار پمپ در یک ساختمان مسکونی

برای تنظیم سوئیچ های فشار معمولا از فشار استپ و اختلاف بین فشار استارت و استپ استفاده می شود. در معمول ترین مدل ها از دو پیچ برای این منظور استفاده شده که پیچ بزرگ برای مشخص کردن فشار خاموش شدن و پیچ کوچک برای اختلاف فشار به کار میرود. در مثال فوق به کمک پیچ بزرگ فشار به 3.5 بار رسانده و با پیچ کوچک اختلاف فشار را در حد 1.5 بار تنظیم می کنیم.

تنظیم فشار خاموش و روشن شدن پمپ به کمک دو عدد پیچ روی سوئیچ فشار
تنظیم فشار خاموش و روشن شدن پمپ آبرسانی
مثالی از تنظیم سوئیچ فشار؛ فشار روشن شدن: 2 بار و فشار خاموش شدن 3.5 بار

توصیه می شود برای آن که تعداد دفعات خاموش و روشن شدن پمپ بیش از حد زیاد نشود مقدار اختلاف فشار بین روشن و خاموش شدن پمپ کمتر از 1.5 بار تنظیم نشود. همینطور برای آن که تغییرات فشار در وسایل بهداشتی محسوس نباشد بهتر است این اختلاف فشار بیش از 2 بار در نظر گرفته نشود.

کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است