تاثیر هوای داخل آب بر عملکرد پمپ

You are here:
< All Topics
Table of Contents

وجود هوا در آب (دو فاز شدن سیال) عملکرد پمپ سانتریفوژ را تغییر خواهد داد. وجود هوا تاثیری منفی بر قابلیت مکش پمپ، دبی، هد و توان جذبی پمپ خواهد گذاشت.

بر حسب شرایط قابلیت انحلال هوا در آب متفاوت بوده و هوای موجود در آب می تواند بصورت حل شده (محلول) یا حل نشده (غیرمحلول) باشد. در حالت حل نشده هوا بصورت حباب در آب مشاهده می شود ولی در حالت حل شده ملکول های هوا تحت اثر نیروهای فیزیکی به ملکول های آب می چسبند.

وجود حباب های ریز غیرمحلول سبب شیری رنگ شدن آب می شود.

در اغلب اوقات مقدار هوای حل شده در آب از مقدار معینی که از خواص و شرایط آب بدست می آیند بیشتر نمی شود؛ اما برای هوای حل نشده محدودیتی وجود ندارد. مقدار هوای حل نشده عموما وابسته به نحوه حرکت آب است. در صورتی که آب برای مدتی ساکن بماند هوا فرصت بالا رفتن و خروج پیدا می کند که این امر در طراحی حوضچه مکش پمپ مد نظر قرار می گیرد.

وجود هوای محلول در آب، توانایی مکش را در پمپ های سانتریفوژ تحت تاثیر قرار داده به نحوی که با بالا رفتن مقدار NPSHr پمپ امکان وقوع کاویتاسیون را افزایش می دهد. شکل زیر منحنی NPSHr را برای پمپ سانتریفوژی در سرعت چرخش 1450 در در دقیقه و دبی 210 مترمکعب در ساعت و قطر پروانه 400 میلیمتر به ازای درصدهای مختلف هوای محلول نشان می دهد.
مطابق این منحنی، در دبی 300 مترمکعب در ساعت با افزایش هوای محلول از 0.5 درصد به 1.9 درصد مقدار NPSH‌ مورد نیاز پمپ از 3 متر به 4.2 متر افزایش می‌یابد.

افزایش مقدار NPSHR پمپ در صورت وجود هوای محلول

هر چه فشار کاهش یافته یا دما افزایش یابد حجم بیشتری از هوای محلول در آب بصورت حباب­های ریز از آب جدا شده و بصورت نامحلول جریان می­یابد. هوای نامحلول در آب باعث تاثیر نامطلوب بر اغلب پارامترهای هیدرولیکی پمپ از جمله هد، دبی و راندمان خواهد شد. همان گونه که در تصویر دیده می­شود، برای یک پمپ نمونه، در دبی 200 مترمکعب بر ساعت وجود 11% هوا بصورت نامحلول در آب تقریبا باعث 50 درصد کاهش در هد و راندمان شده است.

تاثیر نامطلوب وجود هوای نامحلول بر راندمان و هد و دبی تولیدی پمپ
کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است