سایز کردن منبع دیافراگمی آب

You are here:
< All Topics
Table of Contents

پارامترهای مختلفی از جمله دبی پمپ و فشار کاری در سایز کردن منبع دیافراگمی پمپ های آبرسانی موثر هستند. هر چه دبی پمپ بیشتر باشد نیاز به منبع بزرگتری است تا بتواند به اندازه کافی آب پرفشار را برای مصرف ساختمان ذخیره نماید. هم چنین با افزایش اختلاف بین فشار روشن و خاموش شدن پمپ سایز منبع می تواند کوچکتر باشد.

منبع دیافراگمی در خروجی پمپ آبرسانی

معیار مشترک و استانداردی برای تعیین سایز منبع دیافراگمی وجود ندارد. با این حال اغلب سازندگان پمپ توصیه می کنند تنظیم سوئیچ فشار و انتخاب منبع به گونه ای باشد که پمپ برای پر کردن منبع حداقل به مدت یک دقیقه روشن بماند.

یک دقیقه،‌ معیاری برای حجم منبع

با این معیار، برای پمپی که مقدار دبی آن 40 لیتر بر دقیقه بوده و فشار روشن و خاموش شدن آن، 2 و 4 بار در نظر گرفته شده است منبع مناسب 100 لیتری خواهد بود. البته حجم آب ذخیره شده در منبع با شرایط گفته شده تقریبا 40 لیتر می باشد. در همین شرایط از نظر فشار اگر دبی پمپ 60 لیتر بر دقیقه بود، حجم مناسب منبع باید 150 لیتر در نظر گرفته می شد و یا اگر فشار روشن شدن شدن پمپ بجای 2 بار برابر 3 بار تنظیم شده بود، حجم مناسب منبع بجای 100 باید 200 لیتر در نظر گرفته می شد تا 40 لیتر آب در شرایط فشاری گفته شده را در خود ذخیره نماید.

کمتر از نیمی حجم اسمی مخزن شامل آب است.

علیرغم معیار فوق عملا در بسیاری از مواقع منبع کوچکتر در نظر گرفته می شود و در بسیاری از موارد فشار هوای منبع نیز کم شده و عملا منبع در شرایط مناسبی کار نمی کند. این امر سبب می شود تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ به شدت افزایش یابد که باعث تاثیر منفی بر عمر موتور و پمپ می شود. در جدول زیر حجم تخمینی منبع دیافراگمی برای پمپ های آبرسانی دور ثابت ویلو مشخص شده است.

حجم تقریبی لازم برای منبع دیافراگمی
کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است