ست کنترل

You are here:
< All Topics
Table of Contents

در پمپ های آبرسانی دور ثابت کوچک (مناسب یک تا دو واحد)، به منظور روشن و خاموش نمودن پمپ در زمان های مناسب از ست کنترل (اتومات) در خط خروجی پمپ استفاده می شود.

یک نمونه ست کنترل برای خاموش و روشن کردن پمپ آب

در پمپ های آبرسانی دور ثابت، به منظور روشن و خاموش نمودن پمپ در زمان های مناسب از این تجهیزات در لوله خروجی پمپ استفاده می شود.

دو روش کنترل پمپ آبرسانی دور ثابت

برخلاف سوئیچ فشار، مبنای روشن و خاموش شدن پمپ در ست کنترل وجود جریان آب می باشد و در واقع این دستگاه نوعی سوئیچ جریان یا فلوسوئیچ می باشد. به محض باز شدن شیر آب در یکی از واحدهای مسکونی پمپ روشن شده و تا زمانی که دبی عبوری به اندازه کافی کم نشود، خاموش نمی شود. در برخی از مدل ها مقدار جریانی که منجر به روشن شدن پمپ شود توسط پیچی قابل تنظیم می باشد.

تنظیم ست کنترل

از آن جا که در مجتمع های مسکونی بزرگ مجموع نشتی معمول آب در واحدهای مختلف می تواند آن قدر زیاد باشد که همیشه پمپ را روشن نگه دارد، استفاده از ست کنترل در آن ها مجاز نیست. به این لحاظ در ساختمان هایی با بیش از 2 واحد بهتر است بجای ست کنترل از سوئیچ فشار استفاده نمود.

یکی از مزایای ست کنترل ها آن است که اجازه نمی دهد بعد از قطع شدن جریان آب شهری پمپ روشن شود و به این ترتیب از پمپ در برابر خشک کار کردن محافظت می نماید. هم چنین معمولا در داخل ست کنترل یک شیر یک طرفه نصب است که بعد از خاموش شدن پمپ از برگشت آب جلوگیری می نماید.

برای کارکرد درست ست کنترل، بالاترین مصرف کننده نمی تواند از حد مشخصی فراتر رود. به عبارت دیگر اگر ارتفاع مصرف کننده آنقدر بالا باشد که پس از باز شدن شیر آب، حجم سیال عبوری از پمپ بسیار کم باشد، عملا پمپ روشن نشده و برداشت آب در آن طبقه مقدور نخواهد بود. در این شرایط ساکنان آن طبقه مجبورند پمپ را بصورت دستی روشن نموده یا منتظر بمانند تا در یکی دیگر از طبقات یکی از شیرها باز شده و پمپ روشن شود!

کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است