پمپ برگشت آب گرم مصرفی

You are here:
< All Topics
Table of Contents

این پمپ از نوع سیرکولاتور بوده و آب گرم را در لوله رفت، برگشت و مخزن آب گرم مصرفی به جریان می اندازد تا تلفات حرارتی در لوله ها جبران شود. به این ترتیب آب گرم همیشه پشت شیرهای بهداشتی وجود داشته و از هدر رفت آب جلوگیری می شود.

یک نمونه پمپ سیرکولاتور قابل استفاده برای چرخش آب گرم مصرفی

بخش زیادی از آب مصرفی در یک ساختمان مسکونی بصورت آب گرم می باشد. با توجه به تلفات حرارتی، آب داخل لوله های آب گرم خنک شده و بعد از باز کردن شیر باید مدتی منتظر ماند تا کل آب لوله تخلیه شده و آب گرم از دیگ به شیر برسد. علاوه بر آن که انتظار برای گرم شدن آب خوشایند نیست، حجم زیادی از آب نیز هدر می رود. برای حل این مشکل می توان به کمک یک پمپ سیرکولاتور آب را با دبی کافی به جریان در آورد تا تلفات حرارتی جبران شود.

محاسبه هد پمپ نیز بر مبنای افت اصطکاکی آب داخل لوله ها تعیین می گردد. برای محاسبه مقدار دبی این پمپ لازم است تا مشخصات لوله از نظر جنس، ضخامت، طول و نوع عایق بندی آن مشخص گردد. لوله های فلزی بدون عایق بیشترین تلفات حرارتی را خواهند داشت. نمودار زیر مقدار تلفات حرارتی واحد طول لوله PEX را بر مبنای اختلاف دمای آب داخل و محیط بیرون نشان می دهد.

تلفات حرارتی مربوط به لوله های PEX

برای کنترل پمپ سیرکولاتور می توان از این روش ها بهره گرفت:

  • پمپ بدون کنترل و 24 ساعته کار کند.
  • پمپ بوسیله یک ترموستات کنترل شود. معمولا در 30 درجه سانتیگراد پمپ روشن و در 40 درجه خاموش شود.
  • پمپ بوسیله یک تایمر کنترل شود. در بازه های زمانی مشخص پمپ روشن شود.
  • پمپ از ترموستات و تایمر با هم استفاده نماید. در این حال می توان مشخص نمود که در چه ساعاتی از شبانه روز و هر چند دقیقه یک بار پمپ به کار بیفتد.
استفاده از تایمر برای روشن کردن پمپ در زمان تعیین شده
کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است