breather

< All Topics
Table of Contents

در بالای محفظه بیرینگ برخی از پمپ ها اتصالی تحت عنوان breather وجود دارد که باعث می شود به هنگام داغ شدن بیرینگ ها و افزایش فشار روغن، فشار اضافه از این محل تخلیه شده و در هنگام سرد شدن و کاهش فشار روغن هوا وارد محفظه شده و فشار متعادل گردد.

breather در بالای محفظه بیرینگ یک پمپ سانتریفوژ
انواع مختلف breather

به هنگام کارکرد پمپ که دمای بیرینگ ها افزایش پیدا می کند، بخارات روغن موجود در محفظه بیرینگ افزایش حجم پیدا کرده و بخشی از آن به بیرون راه پیدا می کنند. این مساله کاهش عمر و کاهش اثر آب بندی کاسه نمد را در پی خواهد داشت. به هنگام خاموش شدن پمپ و سرد شدن بیرینگ ها با انقباض بخار روغن، مقداری هوا به داخل محفظه روغن وارد می گردد. به همراه این هوا ذرات گرد و غبار و رطوبت نیز وارد محفظه می گردد.

ورود و خروج هوا به محفظه بیرینگ (تنفس محفظه) در نتیجه انبساط و انقباض ناشی از دما

برای جلوگیری از آسیب به کاسه نمد، در پمپ هایی که بیرینگ آن ها بوسیله روغن روانکاری می شوند از Breather در قسمت بالایی محفظه بیرینگ استفاده می گردد.

برای جلوگیری از ورود آلاینده های روغن شامل رطوبت و گرد و غبار ممکن است breather مجهز به مواد رطوبت گیر مانند سیلیکاژل و همینطور فیلتر برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار باشد.

Breather مجهز به جاذب رطوبت و فیلتر ذرات

در پمپ هایی که در شرایط حساس (مانند صنعت نفت و گاز) کار می کنند،‌ عموما استفاده از کاسه نمد مجاز نبوده و با استفاده از” لبیرنت سیل” آب بندی محفظه روغن انجام می شود. در این شرایط و به خاطر امکان تبادل هوا از طریق لبیرنت نیاز به نصب breather وجود ندارد.

آب بندی لبیرنت برای بیرینگ در یک پمپ
کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است