الزامات ErP

You are here:
< All Topics
Table of Contents

ErP مخفف Energy related Products بوده و برای بیان الزاماتی در خصوص مصرف انرژی تجهیزات تعریف شده است و تمامی محصولاتی که به نوعی با انرژی ارتباط پیدا می کنند را در بر می گیرد. مقررات مربوط به این نوع محصولات در اتحادیه اروپا، با هدف کاهش مصرف انرژی وضع شده است.


تا پیش از نوامبر 2009 محصولاتی که مستقیما مصرف کننده انرژی بودند مانند کامپیوتر، موتور الکتریکی و … تحت مقررات (EuP (Energy Using Products قرار داشته اند. پس از این تاریخ محصولاتی که بصورت غیرمستقیم به مصرف انرژی ارتباط پیدا می کردند (مانند شیرهای کاهش مصرف) هم تحت پوشش قرار گرفته و ErP شکل گرفت. منظور از شکل گیری این مقررات رسیدن به هدف 20-20-20 بوده است: 20% کاهش گازهای گلخانه ای، 20% کاهش مصرف انرژی، 20% افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر.

هدف 20-20-20 ERP

در حوزه پمپ ها این مقررات محصولات زیر را در بر می گیرد:

  • سیرکولاتورهای بدون گلندشاخص راندمان انرژی (EEI) کلیه سیرکولاتورهای مجزای عرضه شده در اتحادیه اروپا از سال 2013 به بعد باید کمتر از 0.27 باشد. از سال 2015 مقدار این شاخص برای همه انواع سیرکولاتورهای بدون گلند (مجزا و پکیجی) باید کمتر از 0.23 باشد. از سال 2020 نیز باید سیرکولارهایی که قبل از 2015 در تجهیزاتی نظیر پکیج ها نصب شده اند با مدل های جدید تعویض شوند.
الزامات ErP در خصوص شاخص راندمان انرژی در سیرکولاتورهای بدون گلند
  • موتورهای الکتریکی: محدودیت کلاس راندمان (IE) برای موتورهای سایزهای مختلف بدین شکل تعیین شده است. از سال 2011 به بعد حداقل کلاس راندمان برای موتورهای بزرگتر از 0.75 کیلووات برابر IE2 می باشد. از سال 2015 برای موتورهای بزرگتر از 7.5 کیلووات و از سال 2017 برای موتورهای بزرگتر از 0.75 کیلووات باید از IE3 یا IE2 همراه با کنترل سرعت استفاده نمود.
  • پمپ های آب و سیرکولاتورهای گلنددار: از سال 2013 مقدار شاخص حداقل راندمان (MEI) برای بخش هیدرولیکی این پمپ ها باید بیش از 0.1 و از سال 2015 بیش از 0.4 تعیین شده است.
الزامات ErP مربوط به شاخص حداقل راندمان پمپ های آب مصرفی و سیرکولاتورهای گلنددار

به این ترتیب در کاتالوگ پمپ هایی که الزامات ذکر شده را رعایت کرده و از نظر مصرف انرژی در محدوده مقررات فوق قرار گرفته اند، معمولا لوگو ErP درج می شود.

اطلاعات تکمیلی در آدرس زیر موجود است: http://www.wilo.co.uk/fileadmin/uk/Downloads/Wilo_-_ErP_Brochure.pdf

کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است