پمپ آبرسانی

You are here:
< All Topics
Table of Contents

با توجه به آن که ممکن است فشار آب در شبکه شهر کافی نباشد، برای آن که آب با فشار مناسب به شیرهای بهداشتی واحدهای مسکونی ساختمان برسد، از یک یا چند پمپ آبرسانی در ساختمان استفاده می شود. این پمپ ها عموما در ورودی ساختمان پس از منبع ذخیره قرار گرفته و به کمک تجهیزات جانبی مانند انواع شیرها،‌ ست کنترل، منبع دیافراگمی و سوئیچ فشار مورد استفاده قرار می گیرند.

موقعیت پمپ آبرسانی پس از کنتور و مخزن ذخیره

حداقل فشار مورد نیاز پشت هر کدام از وسایل بهداشتی ساختمان متفاوت است و در مقررات ملی ساختمان مبحث شانزدهم به آن اشاره شده است. به این ترتیب فشار پمپ باید به گونه ای باشد که در هیچکدام از وسایل بهداشتی ساختمان فشار از مقدار درج شده در جدول زیر کمتر نباشد.

حداقل فشار جریان آب پشت شیرهای لوازم بهداشتی (مبحث شانزدهم مقررات ملی)

البته معیار دیگری هم که در مقررات ملی برای آبرسانی ذکر شده آن است که حداکثر فشار پشت شیرهای لوازم بهداشتی از 4 بار بیشتر نشود. باید توجه داشت که فشار بیش از اندازه علاوه بر افزایش مصرف آب ممکن است باعث آسیب دیدن زودتر وسایل بهداشتی نیز شود.

فشار بیش از حد آب باعث آسیب دیدن سریعتر وسایل بهداشتی خواهد شد.

برای محاسبه دبی پمپ آبرسانی روش های مناسبی وجود دارد که جواب های متفاوتی دارند. مثلا روش امریکایی SFU که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد عموما منجر به تعیین مقدار بزرگی برای دبی پمپ می شود که با شرایط مصرف در ایران همخوانی زیادی ندارد. مناسب ترین روش استفاده از استاندارد DIN1988 می باشد که بنا به تجربه برای محاسبه دبی آب مصرفی در ایران اعداد مناسبی ارائه می کند. در این استاندارد دبی کلیه مصرف­ کننده­ ها با همدیگر جمع شده (دبی تجمیعی) و با استفاده از گراف یا رابطه مربوطه ضریب همزمانی مناسب به آن اعمال می شود تا حداکثر دبی بدست آید.

محاسبه دبی پمپ با استفاده از دبی تجمیعی تمامی وسایل بهداشتی ساختمان (DIN1988)

برای آن که پمپ آبرسانی به موقع خاموش و روشن شود معمولا از یک ست کنترل یا ترکیب منبع دیافراگمی و سوئیچ فشار استفاده می شود. سایز مناسب منبع دیافراگمی باعث کاهش تعداد دفعات خاموش و روشن شدن پمپ می شود. برای ساختمان هایی که شامل یک تا دو واحد هستند استفاده از ست کنترل مناسب تر است و برای ساختمان هایی با تعداد واحد بیشتر معمولا از ترکیب منبع دیافراگمی و سوئیچ فشار استفاده می شود.

دو روش برای خاموش و روشن شدن به موقع پمپ آبرسانی

همچنین می توان پمپ آبرسانی یک مجتمع مسکونی را با استفاده از درایو (یکپارچه با موتور یا مجزا)  بصورت دور متغیر مورد استفاده قرار داد. به این ترتیب در تمامی مواقع شبانه روز فشار پمپ ثابت بوده و از طرف دیگر راه اندازی پمپ هم بصورت آرام انجام می گیرد که از مشکلاتی مانند ضربه قوچ جلوگیری به عمل می آید.

استفاده از یک پمپ دور متغیر به همراه یک منبع دیافراگمی کوچک برای آبرسانی

در مجتمع های مسکونی بزرگ به صرفه تر است به جای استفاده از یک پمپ بزرگ برای آبرسانی از دو یا چند پمپ کوچکتر که با هم موازی شده و روی یک شاسی قرار گرفته اند استفاده شود که بوستر پمپ نام دارد. به این ترتیب در اغلب اوقات که دبی مصرفی ساختمان به اندازه دبی حداکثر نیست بجای یک پمپ بزرگ، پمپی کوچکتر استارت و وارد مدار می شود.

نمایی از یک بوستر متشکل از سه پمپ موازی عمودی
کلیه‌ی حقوق برای سوپرپایپ اینترناشنال محفوظ است